Unetus võib viia tervise

UNETUS VÕIB VIIA KA TERVISE

Autor: Dr Sergey Saadi

Unetuse ehk insomnia tunnused on raskused uinumisel või sagedased ärkamised une ajal. Liiga vähene või katkendlik uni mõjutab aga nii töötulemusi kui tervist. Mida unetus tervisega teeb, selgitab Minudoc.ee perearst Sergey Saadi.

Lühiajaline või äge unetus võib kesta mitu päeva või mitu nädalat ning on tavaliselt tingitud ägedast stressist. Pikaajaline ehk krooniline unehäire võib aga kesta kuid, lausa aastaid.

Kroonilise unetuse peamised põhjused on:

  • stress
  • ebameeldivad elusündmused, haigused
  • reisi- või töögraafik, lähetused – keha ööpäevase rütmi häirimine võib põhjustada unetust
  • halvad magamisharjumused – näiteks erinev magamamineku aeg, mittesobiv/ebamugav magamiskeskkond, arvuti, nutitelefoni ja muude ekraanidega tehnika kasutamine vahetult enne magama minekut võib samuti lükata une tulekut edasi
  • söömine hilja õhtul või enne magama minekut
  • vaimse tervise häired
  • ravimid – antidepressandid või vererõhuravimid, külmetusravimid
  • kroonilised haigused – uneapnoe, diabeet, krooniline valu, pahaloomulised kasvajad, astma
  • kofeiin, nikotiin ja alkohol. Kohv, tee, koola ja muud kofeiiniga joogid on virgutid. Nende joomine hilisel pärastlõunal või õhtul võib põhjustada unehäireid. Tubakatoodetes sisalduv nikotiin on veel üks virguti, mis võib und häirida.

Milline on unetuse ravi?
Uneharjumuste muutmine ja unetusega seotud probleemidega tegelemine on üks esimesi samme unetuse ravis. “Kui need meetmed ei toimi, võib arst soovitada kognitiivset käitumisteraapiat, ravimeid, või mõlemat, et aidata patsiendil lõõgastuda ja tema uni taastada. Unetuse kognitiivne käitumisteraapia võib aidata teil ärkvel hoidvaid negatiivseid mõtteid kontrolli all hoida või kõrvaldada ning seda soovitatakse üldiselt unetuse all kannatavatele inimestele esmase raviviisina. Tavaliselt on KKT võrdne või tõhusam kui unerohud,” selgitab ta.

PANE TÄHELE!
Kui võrrelda pikaajalise unepuuduse ja 1-2-nädalase unerohukuuri kahju, on tervisele kahjulikum unepuudus!

Unetuse ravis kasutatakse tihti ka ravimeid. “Retseptiravimid võivad aidata magama jääda ja öö jooksul ilma ärkamisteta magada,” ütleb Minudoc.ee perearst. Üldiselt ei soovitata unerohtusid kasutada kauem kui paar nädalat – seda võimalike kõrvalmõjude ja sõltuvuse tekkimise ohu tõttu. “Paari nädalaga sõltuvust ei teki, aga kui ravimit kasutada kergekäeliselt iga unehäire puhul ja teisi ravimeetmeid ja arsti poolt määratud kuuri eirata, siis on olemas ka sõltuvuse tekke oht. Muidugi kui võrrelda kahju pikaajalisest unepuudusest ja 1-2 nädala jooksul võetavast unerohust, siis on kahjulikum ikka esimene,” lisab Saadi.

Alternatiivsete lahenduste puhul tuleb meeles pidada, et lähtuda tuleb siiski raviarsti soovitustest, aga soovi korral võib proovida järgnevaid variante:

  • melatoniin
  • palderjan, humal, meliss
  • nõelravi
  • jooga või tai chi
  • meditatsioon

Kuidas tekkinud unevõlga kompenseerida?
Kogu kaotatud und nimetatakse unevõlaks. “Näiteks kui kaotate igal õhtul kaks tundi und, on teil nädala pärast unevõlg neliteist tundi. Unevõla kompenseerimiseks on ainult üks viis ja selleks on magamine,” räägib doktor Saadi. “Puhkepäevadel lõunani magamine võib rääkida sellest, et teil on argipäevadel unepuudus. Kuigi puhkepäevadel magamine võib aidata inimesel end paremini tunda, võib see häirida üldist keha une-ärkveloleku rütmi.”

Mis kehaga unepuuduse korral toimub?
Kõige kuulsam unepuuduse eksperiment toimus 1964. aastal, kui üks Californias asuv keskkooliõpilane nimega Randy Gardner suutis ärkvel püsida 264 tundi. 11. päeva lõpus muutus Gardner paranoiliseks ja hakkas hallutsinatsioone nägema. “Enamik inimesi hakkab unepuuduse tagajärgi kogema alles 24 tunni pärast. Nii kaua ärkvel püsimine on võrreldav 0,10 protsendi alkoholisisaldusega veres,” lisab perearst.

24 tundi magamata olnud inimesel tekivad:

  • unisus
  • ärrituvus
  • keskendumis- ja mäluhäired
  • vähenenud koordinatsioon
  • halvenenud otsustusvõime
  • kõrgenenud stressihormoonide, näiteks kortisooli ja adrenaliini tase
  • suurenenud veresuhkru tase
  • suurem õnnetuste oht
  • lihaspinged

Paljud neist mõjudest ilmnevad seetõttu, et aju üritab energiat säästa ja lülitab kordamööda erinevaid aju piirkondi välja.

48 tundi magamata:

  • unepuuduse tagajärjed intensiivistuvad
  • halveneb inimese kognitiivne jõudlus, püsib tugev väsimus
  • aju hakkab oma reserve säästma mikroune perioodide abil, mille ajal tekkivad minestamisega sarnased lühiajalised episoodid – see tekib tahtmatult ja võib kesta mitu sekundit.

72 tundi magamata:

  • süvenevad kõik juba olemasolevad sümptomid
  • äärmine väsimus
  • rasked keskendumis- ja mäluhäired
  • paranoia
  • tugev masendus
  • raskused teistega suhtlemisel

Unetuse tüsistused:

  • päevane unisus
  • traumad ja vigastused argielus ja tööl
  • meeleoluhäired, ärrituvus
  • kontsentratsiooni- ja mäluhäired
  • kehakaalu suurenemine
  • diabeet
  • südame-veresoonkonna haigused – eeskätt kõrgvererõhutõbi ja südameinfarkt
  • pahaloomulised kasvajad


Alkohol ja uni
Kahjuks peab tõdema, et unehäire puhul kasutatakse tihti alkoholi, sest levinud on arvamus, et see aitab paremini magama jääda. “Lausa 30 protsenti unetuse käes kannatavatest inimestest kasutab une soodustamiseks alkoholi,” sõnab Saadi. “Jah, umbes pool tundi enne magamaminekut tarbitud väike alkoholiannus võib tõepoolest und parandada, aga suuremates kogustes tarbitav alkohol võib une teist faasi häirida,” ütleb arst ja lisab, et sellise praktikaga peab äärmiselt ettevaatlik olema. “Alkoholi positiivne mõju unele sellises väikeses annuses kaob umbes nädalaga, siis peab uinumiseks alkoholi kogust juba suurendama, kuid see võib ajapikku inimese alkoholismini viia.”

Scroll to Top