nordaid_1180x590px

Parima D-vitamiini imendumise tagab veebaasil suukaudne sprei

Päikeseline suvi on andnud võimalused loomulikul moel oma D-vitamiini varude täiendamiseks. Paraku püsib päikesest saadud D-vitamiin organismis maksimaalselt kaks kuud ehk siis suvel kogutud niinimetatud päikesevitamiini varud ammendavad end juba enne sügise möödumist. Siinjuures tuleb aga endale teadvustada, et suvise D-vitamiini varude kogumise eelduseks on, et on viibitud palju katmata kehaga päikese käes. Seega näiteks vanemaealised, kes sageli väldivad päikest, ei saa arvestada, et nende suvega kogutud vitamiinivarud on piisavad.

Risk D-vitamiini puuduse tekkeks meie laiuskraadil on vähese päikesevalguse tõttu üleüldine. Kõrgendatud riskirühma kuuluvad aga vanemaealised, kuna naha võime D-vitamiini päikesest sünteesida vanusega langeb. Samuti ähvardab D-vitamiini vaegus tumedanahalisi ning neid, kes ei söö kala ja piimatooteid, on ülekaalus või rasvunud või ei käi piisavalt palju väljas, et päikest saada. 

Eesti oludes on D-vitamiini soovitav manustada septembrist kuni aprilli-maini ehk neil kuudel, kus on eestikeelses nimes sees täht R. R-i sisaldavad kuud ongi meie põhjamaises kliimavöötmes kõige energiavaesemad kuud, mistõttu tuleks algaval pimedal ajal kindlasti D-vitamiini toidulisandina juurde manustada.

Miks on D-vitamiin oluline?

Pimeda ja külma tulekuga suureneb oluliselt haigestumine hingamisteede haigustesse. Ühtlasi on sügistalvisel aastaajal enam niinimetatud luu väsimusmurde. Mitmed uuringud on kinnitanud, et mõlemad kirjeldatud seisundid on põhjustatud muuhulgas ka alanenud D-vitamiini taseme tõttu organismis, mis tõstab nende esinemise tõenäosust. 

D-vitamiin on äärmiselt vajalik luudele ja hammastele. Seda, kuna nende tervise tagamiseks väga oluline mineraal kaltsium ei ole omastatav, kui organismis ei leidu piisavalt D-vitamiini. Seega võib päikesevitamiini puudus endaga kaasa tuua mitmeid luustikuga seotud probleeme nagu näiteks osteoporoosi ehk luuhõrenemist, aga ka luude pehmenemist. Viimase sümptomid on ebamäärased luuvalud eelkõige selgroo piirkonnas. 

Vanainimestel aitab piisav D-vitamiini tase vähendada kukkumis- ja luumurdude riski läbi selle, et tagatud on lihaskonna parem tervis ning seeläbi parem tasakaal.

D-vitamiinil usutakse olevat kaitsev toime mõningate vähktõbede, aga ka diabeedi vastu. Uuringud on viidanud mõjule veresoonkonna haigustele. Selle puudus tõstab aga kindlalt infektsiooniohtu nii lastel kui täiskasvanutel.

Lisaks seostatakse D-vitamiini aju funktsioonide tagamisega ja selle defitsiiti seostatakse dementsuse tekkeriski tõusuga.

Miks valida D-vitamiin sprei?

Sprei vormis D-vitamiin võimaldab suhu pihustades otse läbi suu limaskesta organismi imenduda. See kiirendab preparaatide mõju ja kuna  toitained seedekulglasse ei jõua, ei tekita need ka kõhuprobleeme. Ka ei ole sellisel juhul oluline, milliste toiduainetega neid koos manustatakse. Sprei vitamiini korral kasutatakse D-vitamiini kõige paremini imenduvat vormi ehk kolekaltsiferooli.

Eesti ettevõte Nordaid on koostöös teadlastega välja töötanud D3-vitamiini sprei ehk pihusti vormi, mis imendub otse läbi suu limaskesta vereringesse. Uuringud on näidanud, et suhu pihustatava toote imendumine on kiirem ja tõhusam, kui tableti või kapsli vormis toidulisandil.

Lastele alates teisest elunädalast sobib D-vitamiin suukaudne sprei kookosõliga 10mcg30ml

Alates 13 eluaastast kui D-vitamiini tase on alla 50nmol/l sügis-talvisel perioodil on soovitav võtta 100mcg D-vitamiini päevas.

Scroll to Top