Eesti
EE
Kodulehekülg Apteeker soovitab Sinu tervise heaks Artiklid 15 märki, mis viitavad rauavaegusele

15 märki, mis viitavad rauavaegusele

2020 06 25
Artikkel rauapuudus

Raud on hädavajalik hemoglobiini-nimelise valgu moodustamiseks, mis aitab punalibledel hapnikku kehas ringi kanda. Ilma selleta ei toimi organism korralikult ja võib tekkida aneemia. Rauavaegus ohustab sageli naisi. Järgnevad 15 punkti  kirjeldavad lähemalt rauavaeguse sümptomeid. Kui neid esineb, siis on soovituslik pöörduda arsti poole ja teha ferritiini test, et mõõta rauavarusid organisimis.

1. Kurnatus

See rauavaeguse kõige tavalisem sümptom jääb ilmselt kõige sagedamini märkamata. „Naised on nii harjunud pööraselt kiire elutempo ja väsimustundega,“ toob välja dr. Nancy Berliner, American Society of Hematology ajakirja Blood toimetaja. „Sageli peavad nad väsimustunnet lihtsalt elu osaks.“ Kuid rauavaeguse tõttu jõuab organismi kudedeni vähem hapnikku, nii et organism ei saa piisavalt vajalikku energiat. Kui  „tavalise“ väsimusega kaasnevad nõrkustunne, ärrituvus või keskendumisraskused, siis võib see olla seotud rauaga (või selle vaegusega)."

2. Vererohke menstruatsioon

New York City Mount Sinai St. Luke's Roosevelti haigla günekoloogia osakonna juhataja dr. Jacques Moritz sõnul on rauavaeguse peamine põhjus naistel  liiga vererohke menstruatsioon. „Nad kaotavad liiga palju verd, organism taastoodab umbes poole sellest kogusest ja järgmisel kuul kaotavad nad jälle liiga palju verd,“ sõnas ta. Menstruatsioonivere kogus ei tohiks olla suurem kui kaks-kolm supilusikatäit kuus. Kui tampooni on vaja vahetada sagedamini kui iga kahe tunni tagant, siis tuleks pidada nõu günekoloogiga.

3. Kahvatus

Hemoglobiin annab verele punase värvi ja sellest tulenevalt kumab nahk roosakalt. Kui selle valgu tase on madal, siis kaotab nahk oma värvi. Heleda jume korral on seda lihtne märgata. Kui olenemata nahatoonist on huulte siseküljed, igemed ja alumiste laugude sisekülg vähem punased kui tavaliselt, võib selle põhjuseks olla organismi vähenenud rauasisaldus.

4. Hingeldamine

Kui organismi hapnikusisaldus on väike, siis tekib õhupuudus. Kui harjumuspärased tegevused, näiteks trepist ülesminek või tavaline treeningukava, panevad hingeldama, siis võib põhjuseks olla rauavaegus.

5. Südamekloppimine

Ületöötanud südant võivad ohustada ebaregulaarsed südamelöögid, südamekahinad, südame suurenemine ja isegi südamepuudulikkus. Kui on südamega probleeme, siis tuleb kindlasti vere rauasisaldust kontrollida, sest rauavaeguse tõttu võivad südamevaevused süveneda.

6. Rahutute jalgade sündroom

Ei suuda paigal püsida? John Hopkins Medicine’i andmetel on rauavaegus umbes 15 protsendil rahutute jalgade sündroomi all kannatavatest inimestest. Mida väiksem on vere rauasisaldus, seda ägedamad on sümptomid.

7. Peavalu

Rauavaeguses organism transpordib hapnikku esmajärjekorras ajju, enne kui viib seda teistesse kudedesse, kuid jõuab hapnikku jõuab pähe vähem kui oleks vaja ning selle tagajärjel võivad ajuarterid laieneda ja põhjustada peavalu.

8. Isu savi, mulla ja kriidi järele

Isu mittetoiduainete järele (ja nende söömine) võib olla märk rauavaegusest. Rauavaeguse all kannatavad inimesed võivad tunda kiusatust süüa kriiti, savi, mulda ja paberit. 

9. Ärevus

Rauavaegus võib põhjustada ärevustunde suurenemist. „Hapnikupuudus paneb hoogsalt tööle sümpaatilise närvisüsteemi, mis on organismi n-ö gaasipedaal,“ sõnas Berliner.

10. Juuste väljalangemine

Rauavaegus, eriti kui see on arenenud edasi rauavaegusaneemiaks, võib põhjustada juuste väljalangemist. „Organism lülitub siis ellujäämisrežiimile ja kasutab hapnikku elutähtsate funktsioonide toetamiseks, mitte juuste tervise tagamiseks,“ selgitas Moritz.  Mõnede juuksekarvade leidmine dušialuselt ei viita veel tõsisemale probleemile. Enamik inimesi kaotab  umbes sada juuksekarva päevas.

11. Taimetoitlus

Rauaallikad ei ole kõik ühesugused. Inimese organism omastab heemset rauda, mida saame lihast, kanast ja kalast, kaks-kolm korda paremini kui mitteheemset rauda, mida saame taimedest, selgitab  toitumisspetsialist Rania Batayneh. Kui menüü on hoolikalt koostatud, siis on võimalik saada toidust piisavalt rauda. Tumerohelised lehtköögiviljad, täisteraviljad ja kaunviljad sisaldavad kõik rikkalikult rauda. Nende söömine koos C-vitamiinirikaste toiduainetega, nagu paprika, marjad ja brokoli, aitab raual paremini imenduda.

12. Kilpnäärme alatalitus

Rauavaegus aeglustab organismi kilpnäärmetalitlust ja häirib selle ainevahetust soodustavat toimet, väidab National Academy of Hypothyroidism.  Kui märkate, et on vähe energiat, olete kaalus juurde võtnud või teie kehatemperatuur on madal, siis tuleks rääkida sellest oma arstile.

13. Rasedus

„Foolhappest räägitakse raseduse puhul palju ja seda põhjusega, kuid kõhubeebid vajavad ka rauda ja nii võivad nad emme rauavarud pihta panna. Samuti kaotavad paljud naised sünnituse ajal üsna palju verd ja organismi rauasisaldus langeb,“ ütles Moritz. Kui ootate mitmikuid, teie rasedused järgnevad üksteisele väikese vahega või peate hommikuti sageli oksendama, siis võib teil olla vaja rauda juurde võtta.

14. Tsöliaakia või põletikuline soolehaigus

Tsöliaakia ja põletikulised soolehaigused, nagu Crohni tõbi ja haavandiline koliit võivad põhjustada toitainete, muuhulgas raua imendumise häireid. Need haigusseisundid tekitavad seedetraktis põletikku ja kahjustavad seda. Kui teil on diagnoositud ükskõik milline neist seedetrakti haigustest, pidage oma arstiga nõu, kuidas saaksite organismi raua omastamist parandada.

15. Millest sõltub rauavajadus?

Rauavajadus pole kõigil ühesugune, eriti käib see naiste kohta. 19- kuni 50-aastased naised vajavad tavaliselt 18 mg rauda päevas. Raseduse ajal aga suureneb rauavajadus kuni 27 milligrammini. Lapse rinnaga toitmise ajal peaksite saama 9 mg rauda. Rauavajadus võib sõltuda ka sellest, kui vererohke on menstruatsioon. Olete üle 50-aastane ja teil pole menstruatsiooni? Sel juhul vajate rauda vaid 8 mg päevas. Seda kogust pole raske kokku saada – üks portsjon läätsi, spinatit, veiseliha, pähkleid, kana või kikerherneid sisaldab vähemalt paar milligrammi rauda.

Ja raua puhul pole rohkem alati parem. „Palju tähelepanu pööratakse rauavaegusele, kuid muret tekitab ka raua üleküllus, mis võib uuringute järgi kahjustada siseorganeid ja suurendada diabeedi, südameinfarkti ja vähi riski, eriti vanematel inimestel,“ ütles Batayneh. 

Allikas: Health.com

Floradix Ferrum tab N84

Floradix Ferrum sisaldab orgaanilist rauda ja vitamiine B2, B6, B12 ning C, mis aitavad vähendada väsimust ja kurnatust. Raud aitab kaasa hemoglobiini normaalsele moodustumisele ning koos vitamiinidega B6 ja B12 aitavad kaasa vere punaliblede normaalsele moodustumisele. Folaat (foolhape) aitab a normaalsele kudede kasvule naise organismis raseduse ajal. Raua imendumisele aitab kaasa C-vitamiin. Tabletid on laktoosi- ja gluteenivabad ning sobivad kasutamiseks ka taimetoitlastele.

Floradix Floravital 250ml 1

 

 

Floradix Ferrum sisaldab orgaanilist rauda, mis vedelal kujul on organismi poolt eriti hästi omandatav. Raua imendumist suurendab C-vitamiin. Floradix Ferrum sisaldab rauda ja vitamiine B2, B6, B12 ning C, mis aitavad vähendada väsimust ja kurnatust. Raud aitab kaasa hemoglobiini normaalsele moodustumisele ning koos vitamiinidega B6 ja B12 aitavad kaasa vere punaliblede normaalsele moodustumisele. Lisaks aitavad vitamiinid B6, B12 ning C kaasa immuun- ja närvisüsteemi normaalsele talitlusele