Eesti
EE

Kuidas hoida silmad tervetena?

2018 02 01
shutterstock 221735440

Tänu heale nägemisele suudame mõista meid ümbritseva maailma ilu. Nägemisvõime on üks looduse kõige imepärasemaid kingitusi, mis igas vanuses parandab elukvaliteeti. Sellepärast ongi silmade tervis kogu eluea vältel nii tähtis. Kuid silmi tervetena hoida ei ole nii lihtne, sest silmad on äärmiselt tundlikud ja haavatavad, nad vajavad iga päev hoolt ning peavad puhkama eriti pärast pingelist tööpäeva. 

Mis mõjub silmadele halvasti?

Liiga kaua ekraanide vaatamist, nii arvuti- kui ka teleriekraani.

Lugemine ebasobivates tingimustes, näiteks ebapiisava valgusega, kuid oluline on ka lugemisnurk ja asend.

Ka päike võib silmadele kahjulik olla. Päikese ultraviolettkiirgus võib põhjustada  negatiivseid muutusi silmades: kiirendab läätsekae arengut ja maakula degeneratsiooni, samuti põhjustab sarvkesta kahjustusi. Kanda võiks päikeseprille, mis kaitsevad silmi kahjuliku kiirguse eest ja suurendavad pildi selgust (teravust). Prille valides peakse pöörama tähelepanu nende kvaliteedile, samuti peaks vältima värvilisest klaasist (punane, sinine, kollane jne.) prille, sest need suurendavad silmasisest rõhku ja väsitavad silmi.

Keskkonna saastumine võib samuti avaldada negatiivset mõju inimese nägemisele. Uuringute käigus on leitud seoseid õhusaaste ja silmahaiguste vahel. Näiteks on berülliumil kahjulik mõju mitte ainult silmadele, vaid ka hingamisteedele ja nahale.

Stress mõjutab ka silmi. Negatiivne info jõuab ajuni muuhulgas nägemisorganite kaudu. Selle tulemusena võivad silmades tekkida ebameeldivad aistingud: suurenenud rõhk, pinged, lõikav valu, limaskesta kuivus, "liiv silmades"-efekti. Pideva stressi tõttu võib nägemine halveneda.

Halvad harjumused. Näiteks suitsetamine, mis suurendab läätsekae arengu ja makulaarse degeneratsiooni riski. Lisaks sellele on toitainete ja vitamiinide omandamine suitsetavatel inimestel halvem kui nendel, kellel pole seda halba harjumust. See omakorda mõjutab nägemisnärvi seisundit, mis lõpuks võib olla  nägemise kaotamise põhjuseks. Samuti tuleb hoiduda alkohoolsete jookide ülemäärasest ja/või regulaarsest tarbimisest, sest alkohol dehüdreerib keha, ka silmi. See suurendab kuiva silma sündroomi tekkimise riski.

Nüüd aga mõnedest efektiivsetest meetoditest, mis aitavad säilitada silma tervist. 

Reegel nr. 1: regulaarselt kontrollige silmi arsti juures

Oftalmoloogi (silmaarsti) regulaarne uuring suurendab tõenäosust õigeaegselt avastada probleeme ja alustada ravi enne tõsiste silmahaiguste tekkimist.

On oluline meeles pidada, et enamikku silmahaigusi, kui neid avastada varases staadiumis, on võimalik  täielikult välja ravida. Lisaks sellele on sagedase kontrolli puhul kergem valida vahendeid nägemise korrigeerimiseks ja halvenemise aeglustamiseks.

Reegel nr. 2: hoidke vererõhku ja kolesteroolitaset kontrolli all

Kõrgenenud vererõhk võib põhjustada hüpertensiivset retinopaatiat, mis ilma ravita võib põhjustada pimedaksjäämist. Samuti suurendab kõrge vererõhk glaukoomi ja makulaarse degeneratsiooni tekke riski. Kõrge kolesteroolitase ja hüpertensiooni kombinatsioon kahjustab võrkkesta toitvaid veresooni ja kahjustab nägemist. See võib viia keskarteri insuldini, mis võib viia täieliku nägemise kaotamiseni. 

Reegel nr. 3: jälgige veresuhkrut

Rasvase ja magusa toidu söömine põhjustab tihtipeale suhkrutaseme järsu muutuse veres ja põhjustab II tüübi diabeedi tekkimist. Selle haigusega on seotud mõned tõsised silmahaigused, näiteks diabeetiline retinopaatia, glaukoom ja katarakt. Veresuhkru kõikumine võib põhjustada ka muutusi silmaläätses ja nägemise halvenemist. Soovi süüa midagi magusat saab vähendada, kui juua klaas sidruniga vett. 

Reegel nr. 4: kasutage õigeid töövõtteid arvutiga töötamisel

Asetage monitor käsivarre kaugusele, nii et selle ülemine serv oleks ligikaudu 5-7 cm silmadest allpoole. Selles asendis on silmade koormus väiksem, kuna see soodustab pilgutamist. Mis omakorda aitab hoida silma sarvkesta niiskust. Teine hea harjumus on "20/20/20 reegel": iga 20 minuti järel vaadata vähemalt 20 sekundit ekraanist 20 meetri kaugusel olevat objekti.

Reegel nr. 5: sööge rohkem puu- ja köögivilju

Et säilitada silmade tervist, on vaja iga päev toiduga saada A-vitamiini, mida on rohkesti kollastes, punastes, rohelistes köögiviljades, puuviljades ja isegi marjades ja maitsetaimedes, kuid kõige rohkem sisaldavad seda porgandid, kõrvits, aprikoosid, spinat, petersell. Samuti on suvel soovitatav süüa mustikat. Seda magusat marja on sajandeid kasutatud hea nägemise säilitamiseks. Mustikas sisalduvad toitained soodustavad silmade vereringet ning aitavad leevendada stressi ja väsimust, samuti tugevdavad nägemisnärvi.

Kõige tähtsaim reegel silmade tervise jaoks on siiski jälgida keha üldist seisukorda. Unustage halvad harjumused ja hoolitsege oma toitumise, füüsilise koormuse ja ööune eest!