Eesti
EE
Kodulehekülg Apteeker soovitab Sinu tervise heaks Artiklid LOODUSLIKUD ANTIOKSÜDANDID – KAITSE VIIRUSTE EEST

LOODUSLIKUD ANTIOKSÜDANDID – KAITSE VIIRUSTE EEST

2017 12 19
shutterstock 150533825

Kõik teavad, et antioksüdandid on parim relv vabade radikaalide vastases võitluses. Nendest kõige kasulikumad on need, mida me toidust saame. Sõna "antioksüdandid" kuuleb sageli, kuid kas me teame, mida see tähendab? Apteek Euroaptieka farmatseut Ieva Zvagule selgitab, mis on antioksüdandid ja kust neid leida.Oleme neist neist palju kuulnud, aga teame vähe

Antioksüdandid on meie esimesed abilised võitluses vabade radikaalidega. Vabad radikaalid on ebastabiilsed molekulid, mis sisaldavad hapnikku, nende keemilises struktuuris puudub üks elektron. Farmatseut rääkis, et vabade radikaalide kõrge kontsentratsioon võib põhjustada lugematuid ahelreaktsioone, suurendades oksüdatiivset stressi, mis omakorda võib kahjustada organismi. Kuid vabad radikaalid ei ole alati "pahad" – nagu sageli juhtub, piiri hea ja halva vahel määrab nende arv. Vajadusel toodab meie keha ise vabasid radikaale, kasutades neid immuunreaktsiooni reguleerimiseks ja pakkudes rakkudele energiavarustust. Lisaks sellele on vabad radikaalid inimkehale vajalikud ka bakterite hävitamiseks. Kust vabad radikaalid tulevad?

Meie organism moodustab pidevalt vabasid radikaale. Kui me ei saaks toidust antioksüdante, hävitaksime oma keha. Vabade radikaalide teket soodustavad järgmised faktorid: stress, kiired suupisted, suitsetamine, saastunud õhk, ebaaktiivne eluviis, alkohol, samuti kodumajapidamistes kasutatavad kemikaalid, säilitusained ja aroomiained ning isegi ülemäärane päevitamine.

Antioksüdandid – vahend vabade radikaalide püüdmiseks

Enne kui vabad radikaalid jõuavad haarata elektroni rakumembraanist või keha valgust, tulevad appi antioksüdandid, kes vabatahtlikult annavad oma elektroni. Kui organismil on piisavalt antioksüdante, jäävad rakud puutumata. On oluline märkida, et antioksüdandid, kui nad on oma elektroni annetanud, ei muutu vabadeks radikaalideks. E-vitamiini puhul, kui tekivad E-radikaalid, tuleb appi teine antioksüdant, näiteks C-vitamiin.  See on C-vitamiini üks tähtsamatest ülesannetest. Inimorganism saab mingil määral ise vabade radikaalidega hakkama, kasutades selleks ensüüme. Kuid antioksüdandid, mida me toidust saame, on palju olulisemad.

"Kui organism on nõrgestatud, on keha viiruste ja erinevate bakterite suhtes haavatavam. Talveperioodil peaksid kõik pöörama erilist tähelepanu tervislikule toitumisele ja elustiilile ning regulaarselt viibima värskes õhus. Antioksüdantide-rikaste toitude saamiseks peate sagedamini valima maksimaalselt värskeid looduslikke toite, sh. värvilisi toite. Punased ja sinised, kollased ja oranžid puu- ja köögiviljad on tõesti fantastilised antioksüdantide allikad, mis abistavad meie immuunsüsteemi ja tugevdavad seda," ütleb Euroaptieka farmatseut Ieva Zvagule.

 Kust leida antioksüdante?

Kõige antioksüdantide rikkamad on köögiviljad, salatid, puuviljad, vürtsid ja maitseained, idud, rafineerimata õlid, pähklid ja seemned, samuti umbrohi, nagu võilill. Parim antioksüdantide allikas on tervislik ja tasakaalustatud toitumine, kuna toidust saadavate polüfenoolidega üleannustamine on võimalik. Väärib märkimist, et suurtes annustes C-vitamiini võib mõjuda organismile prooksidantina – aine, mis vähendamise asemel suurendab oksüdatiivset stressi –, sellepärast tuleb C-vitamiini tarvitada vaid soovitatud annustena. Viimasel ajal tarbivad inimesed järjest rohkem kvaliteetseid õlisid, erinevaid pähkleid, seemneid, idusid ja rasvhapeterikast toitu. Need õlid on väärtuslike rasvhapete allikaks, kuid nad on valguse käes ebastabiilsed ja oksüdeeruvad hapniku mõjul. Näiteks linaseemneõli, mis on olnud valguse käes, muutub kiiresti kibedaks ja ebamaitsvaks. Seepärast on oluline säilitada õige tasakaal antioksüdantide ja vabade radikaalide vahel. Kui toit on mitmekesine ja tasakaalustatud, sisaldab tervislikke puuvilju ja köögivilju, siis ei ole tarvis täiendavaid antioksüdante koos toidulisanditega tarvitada.

Farmatseudi koostatud parimate antioksüdantide loetelu:

Värsked maitserohelised – varakevadest kuni hilissügiseni. Sisaldavad paljusid vitamiine, eriti C-vitamiini.

Kuivatatud maitserohelised – näiteks kuivatatud piparmündil on väga kõrge polüfenoolide kontsentratsioon, need on keemiliselt aktiivsed ained, mis sisaldavad ka antioksüdante.

Maitseained – nelgis ja aniisis on suurim polüfenoolide kontsentratsioon. Neid maitseaineid jahvatatakse ja lisatakse toidule. Sellised populaarsed igapäevased maitseained nagu ingver, köömned, tüümian, kaneel ja loorberilehed sisaldavad ka antioksüdante.

Kvaliteetne kakaopulber on suurepärane antioksüdantide allikas, mida soovitatakse tarbida ilma piimata, ei tasu juua madala kakaosisaldusega lahustuvaid kakaojooke.

Kvaliteetne tume šokolaad on hea organismi kaitsmiseks.